Šest vran

3,5★/5 ★
Autor: Leigh Bardugo
Nakladatelství: Fragment 

Ketterdam – rušné přístavní město, kde se dá za peníze koupit naprosto cokoliv. Nikdo to neví lépe než Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj. Neštítí se žádné špinavé práce a dokáže vybruslit z každé situace. Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšuje všechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky… Trestance prahnoucího po pomstě. Zázračného střelce se slabostí pro hazardní hry. Černou ovci z prominentní rodiny na útěku z domova. Špiónku pohybující se neslyšně jako stín. Dívku využívající svoji krásu jako smrtící zbraň. Šest nebezpečných psanců se pokusí o nemožné – vloupat se do Ledového paláce, nejstřeženější pevnosti světa. Kdo z nich přežije? Jaká tajemství vyplavou na povrch? Odvrátí nebezpečí, které hrozí světu?

Tohle bylo vůbec poprvé, co jsem četla knížku vlastně jen kvůli skvělým recenzím. Ne, že by mě příběh podle anotace nezaujal, ale typově neodpovídal knihám, které bych si já vybírala. 
I přesto jsem si ale myslela, že je to sázka na jistotu. Knížka je tak moc chválená, že jsem si nepřipouštěla fakt, že se mi nemusí líbit tak moc jako většině okolního světa. Bohužel, asi jsem si to připustit měla, jelikož to tak nakonec bylo.

,,Když si každý myslí, že jsi zrůda, nemusíš se obtěžovat všechny ty zrůdnosti páchat."

Nejprve bych ale ráda vyzvedla plusy, kterých je opravdu hodně, ačkoliv se to teď tak nemusí zdát.
Prvním z nich je rozhodně grafická stránka knížky. Nádherná obálka, ořízka i mapy utvářejí ohromující celek, kterým se do své knihovničky chodím kochat každou chvíli. Další velkou výhodou je originalita knihy. Šest nebezpečných psanců, se kterými se osud nemazlil, se vydává na dlouhou cestu, která má být zakončena vloupačkou do nejstřeženější pevnosti světa. A tohle celé je vyprávěno hned z několika pohledů. No uznejte, že nic takového asi v žádné jiné knize nenajdete. Taktéž se mi líbil styl psaní, krásné myšlenky a romantické linky a poměrně velké množství vtipných scén, které mě opravdu překvapily, jelikož kniha zprvu nevypadala na to, že se u ní během čtení nahlas zasměju. 

,,Srdce je jako šíp. Potřebuje cíl, v němž může spočinout."

Nejlepší na celé knize jsou z mého pohledu postavy. Nejsou vůbec ploché, ba naopak. Každý hrdina má propracovaný charakter do nejmenšího detailu, vývoj i zajímavou minulost, která se čtenářům postupně odhaluje, a která tvoří dle mého tu nejzajímavější část děje. Jediné, co bych na postavách vytkla byl jejich věk. Připadali mi příliš mladí na to, kolik toho zažili a jak se chovali. Pár let navíc by jim zkrátka neuškodilo.

,,Hledej zázraky a poslouchej pohádky na dobrou noc. Následuj příběhy skřítků a čarodějnic, nevysvětlitelné události. Někdy jsou to jen pověry. Ale často se v jádru místních legend ukrývá pravda - lidé, kteří se narodili s dary, kterým jejich soukmenovci nerozuměli."

Co se negativ týče, taky jich není úplně málo. Když jsem knížku začínala číst, byla jsem poněkud zmatená. Autorka hned v prvních kapitolách na čtenáře začne chrlit velké množství informací a jmen, aniž by objasnila, o co nebo o koho se jedná. To samé platí pro fungování magie v tomto knižním světě. Čtenář si prostě na vše musí přijít sám.
Jak už jsem zmínila, části děje, kdy se odhaluje minulost jednotlivých postav mi přišly asi nejzajímavější a opravdu mě bavily. Zbytek děje mě ale dohromady moc nezaujal. Příběh sice s ubíhajícími stránkami pomalu nabíral na obrátkách a poutavosti, ale opravdu mě vtáhl až v poslední čtvrtině. Ta byla opravdu vydařená, samý zvrat a akce, ale ani tak si nejsem stoprocentně jistá, jestli se někdy pustím do čtení druhého dílu. 

,,Nemůže vycvičit sokola a čekat, že nebude lovit."

Ještě bych chtěla upozornit na to, že se kniha dle mého nehodí pro slabší povahy a děti asi pod třináct let. Drsný fantasy svět Šesti vran obsahuje i různé nechutnosti, v podobě očí vypadávajících z důlků a podobných újem na zdraví, či poněkud morbidních způsobů smrti. Já jsem častokrát přemýšlela, jestli bylo nutné tam tyto pasáže zahrnout, jelikož pro děj neměly velký význam, ale autorka to zjevně viděla jinak.

Četli jste někdy knížku jen kvůli pozitivním hodnocením? Napište mi do komentářů. Za jakékoliv odezvy budu vděčná. ♡

Komentáře