Nejkrásnější dárek

3,5★/5 ★
Autor: Theo Addair, Anna Musilová, Kateřina Šardická, Magdalena Mintová, Alžběta Bílková, Aleš Novotný, Radek Blažek, Klára Nováková, Sam Xabyssus, Veronika Burgerová, Jolana Hanáková, Martina Mátlová 
Nakladatelství: Yoli

Soubor dvanácti vánočních povídek mladých českých autorů.
Stejně jako se liší každá sněhová vločka, je i každý příběh v této knize zcela jedinečný. Nejkrásnější dárek je antologie dvanácti young adult povídek od mladých českých autorek a autorů. Jejich hrdinové vám připomenou, proč milovat Vánoce a jak příjemné je ztratit se za dlouhých zimních večerů někde v koutku s dobrou knížkou. Krom známých jmen české young adult scény, jako jsou Theo Addair, Anna Musilová nebo Kateřina Šardická, nabízí kniha i pár překvapivých debutů. Začtěte se spolu s námi do stránek příběhů a užijte si neocenitelné kouzlo Vánoc…

Touhle povídkovou knížkou jsem si v posledním týdnu vyplňovala mezery mezi online hodinami, trvající třeba i jen patnáct minut. Všechny příběhy jsou totiž velmi krátké (kolem patnácti stran), takže jejich čtení nezabere mnoho času a hodí se proto i na takovéto chvilky volna. 

Líbí se mi, že kromě samotných povídek kniha obsahuje i stránky představující jejich autory, takže se o nich má čtenář šanci dozvědět pár zajímavých věcí. No a také musím pochválit nádherné ilustrace, které každý z příběhů doplňují a spolu s barevnou ořízkou a zajímavě řešenými deskami tvoří úžasný, krásně barevně sladěný celek. 😍

V několika recenzích na tuto knihu jsem četla, že je z většiny dost smutná, až depresivní. Já nemůžu říct, že by to na mě takhle působilo. V téhle antologii nenajdete vyloženě feel good příběhy, ale zato mají reálné konce a jsou plné naděje, což je z mého pohledu nejdůležitější. Ukazují život, jaký mnohdy je a dodávají víru v to, že všechno špatné jde překonat nebo alespoň na chvilku potlačit. Odhalují smutnější i šťastnější okamžiky života hrdinů a nakousávají i vážná témata jako smrt blízké osoby nebo domácí násilí. 
A to všechno zasazeno do období Vánoc. 

Stejně jako u antologie Dárek z pravé lásky jsem se i tady rozhodla u každého příběhu napsat hodnocení v jedné větě a hvězdičkách, abyste si mohli udělat trochu lepší představu o tom, proč jsem knížku hodnotila tak, jak jsem ji hodnotila... 

North Finchley - Anna Musilová 
★★☆☆☆
Nezaujal mě ani děj, ani způsob psaní, takže trochu zklamání. 

Okamžik v čase - Jolana Hanáková
★★★★★
Tohle bylo trochu klišé, ale vůbec mi to nevadilo vzhledem k tomu, jak kouzelná a krásně napsaná povídka byla. 

Zub času - Magdalena Mintová
★★★☆☆
Tohle bylo dost klišé, ale zde mě navíc nezaujal ani způsob psaní. 

Zelená slunce - Sam Xabyssus 
★★★☆☆
Jsem moc ráda, že jsem se díky tomuto příběhu mohla dozvědět něco o problémech a pocitech transgender lidí, nicméně jako celek mě povídka příliš nezaujala. 

Bezpečné místo - Kateřina Šardická
★★★★☆
Autorka dokázala správnou volbou slov vytvořit mrazivou atmosféru, přiblížit téma domácího násilí a zároveň do příběhu vdechnout kapku naděje. 

Od mámy z lásky - Aleš Novotný
★★★★★
Jedním slovem - nádhera! 

Vánoční zločin - Theo Addair
★★★☆☆
Nesedl mi styl psaní, ale jako celek to nebylo tak špatné. 

Bratrské pouto - Martina Mátlová
★★★★☆
U téhle povídky jsem měla slzy na krajíčku. 

Zbabělci - Alžběta Bílková
★★★☆☆
Tahle povídka byla nápadem zase něco trochu jiného, ale i přes to se nezařadila mezi mé nejoblíbenější. 

Maršmeloun pro Ráchel - Veronika Burgerová
★★★★★
Kéž by byla povídka delší! 

Nejdelší noc v roce - Radek Blažek 
★★★☆☆
Tato povídka nakousla téma veganství a humánního chování ke zvířatům, což mě sice zaujalo, ale pak mě zklamala uspěchaná romantika. 

Polička vyřazených knih - Klára Nováková 
★★★★☆
Tahle povídka neměla zas tak originální nápad, ale ta poslední věta mě odrovnala, takže není třeba o hodnocení přemýšlet.

Zprůměrováno a zaokrouhleno, je z toho krásných 3,5★!
A jelikož je tohle první recenze roku 2021, chtěla bych Vám do něj dodatečně popřát vše nejlepší! Hodně zdraví, štěstí, lásky, úspěchů a splněných přání. A taky a HLAVNĚ to, ať jej prožijete bez omezení a jak si sami přejete. ♡ 

Chystáte se na knížku, nebo už jste ji četli? Které z povídek Vás zaujaly nejvíc? Napište mi do komentářů. Za jakékoliv odezvy budu vděčná. ♡

Komentáře

  1. Pěkná recenze, líbí se mi, že jsi (ač krátce) okomentovala každou povídku zvlášť. :-) Na knížku se zatím nechystám, ale úplně ji nezatracuju. Možná někdy v budoucnu. :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat