Světla nad močálem

3,5★/5 ★
Autor: Lucie Ortega
Nakladatelství: Fragment

Vydejte se do světa bludiček. Vítězná kniha 4. ročníku soutěže Hvězda inkoustu.

Lena si vzala život naprosto dobrovolně – mezi lidmi už žít nemohla. Teď je z ní navka, budoucí bludička. Aby se jí skutečně stala, musí kromě nových dovedností zvládnout to hlavní: nalákat do močálu lidskou duši. Jenže po střetnutí s nepřátelskou strigou má na splnění úkolů místo sedmi let jen sedm dnů. Lena u bludiček našla milující rodinu a udělá cokoli, aby s nimi mohla žít i nadále. Zvládne přivést duši člověka, nebo ji čeká věčné zatracení?

Než se pustím do hodnocení obsahu knihy, musím ještě věnovat jeden odstaveček k rozplývání se nad její grafickou stránkou. Ta je už u elektronické reading copy hrozně povedená! 😍 Obálka i úvodní stránky kapitol jsou pastva pro oči a ačkoliv si neplánuju knihu koupit v papírové podobě, určitě si ji někdy v knihkupectví alespoň prohlédnu. 

,,Hranice zla se těžko definují. Ještě hůř se dodržují."

Světla nad močálem je úplně první YA kniha se světem založeným na slovanské mytologii, kterou jsem kdy četla. Byla jsem mile překvapená tím, jak rychle mě do sebe vtáhl a jak moc jsem si užívala jeho objevování společně s hlavní hrdinkou. Autorka prostředí propracovala velmi detailně a originálně a zasadila do něj celou řadu nadpřirozených bytostí. V knize se objevují bludičky, rusalky, strigy, ančutkové, černé víly, narazíte zde i na Kostěje s Moranou a ještě mnoho dalších. Některá stvoření mi byla dobře známá z českých pohádek, jiné jsem si musela googlit, abych získala představu o tom, co jsou vlastně zač. Nově nabyté informace jsou tedy příjemným vedlejším efektem, který mi kniha přinesla. 

,,Když se čas krátí, cenné věci ztrácejí svou hodnotu a obyčejné věci se stávají cennými."

Styl psaní mi velmi sedl, stejně jako autorčin smysl pro humor, díky kterému jsem se při čtení několikrát nahlas zasmála. Byla jsem nadšená i z toho, kolik citátů a pasáží k zamyšlení se v knize nachází, a že se dotýká i vážných témat.  
Co se děje týče, opravdu se mi líbil asi do poloviny, pak na můj vkus začalo přibývat až příliš velké množství zvratů. Příběh tak pro mě ztrácel na reálnosti a já jsem mu tak trochu přestávala věřit. Díky tomuto taky kniha v hodnocení ztratila nějaké ty hvězdičky. 

,,Někdy se sami sebe ptáme, co jsme ochotni udělat, abychom něčeho dosáhli. To je ale podle mě špatně položená otázka. Dokud jednáme v souladu sami se sebou a držíme si osobní integritu, tak vlastně o nic nejde. Prostě uděláme, co je potřeba. Problém nastává, když se rozhodneme jít dál, za hranice toho, kým jsme. Potom ale už není otázka, co jsme ochotni udělat, ale kým jsme ochotni se stát."

Hlavní hrdinka spolu se svou rodinou mi byla velmi sympatická, zato Irma a Lukáš mi neskutečně lezli na nervy. 😄 Moc mě ale bavilo postupné odhalování minulosti všech postav bez rozdílu a jejich vývoj, který souvisel i s jednou z myšlenek knihy, a to jít svou vlastní cestou, za svou identitou, za svým snem. 
Romantickou linku bych osobně v knize mít nepotřebovala, ale ani mi vyloženě nevadila.

,,Často si ani neuvědomujeme, jak dlouho jsme bloudili tmou, dokud znovu nespatříme světlo."

Ve výsledku tuto knihu beru jako zajímavou fantasy, ke které mám nějaké výhrady, ale i přesto Vám ji můžu doporučit. Věřím totiž, že spoustě z vás sedne víc, především, pokud máte rádi propracované světy, slovanskou mytologii a zvraty. 

Děkuju HumbookTeamu za poskytnutí elektronické reading copy v rámci spolupráce! ❤️

Četli jste někdy knihu, ve které se objevuje slovanská mytologie? Napište mi do komentářů. Za jakékoliv odezvy budu vděčná. ♡

Komentáře