Jedna želva za druhou

★★★★★
Autor: John Green 
Nakladatelství: Yoli

Šestnáctiletá Aza neměla vůbec v plánu pídit se po tajemstvích uprchlého miliardáře Rusella Picketta, ale v sázce je sto tisíc dolarů a její nejlepší a nejstatečnější kamarádka Daisy, se nemůže dočkat, až se společně pustí do vyšetřování. 
 
Aza se opravdu snaží. Snaží se být dobrou dcerou, skvělou kamarádkou, vzornou studentkou, a taky schopnou vyšetřovatelkou. Zároveň však bojuje s nekončícím vírem svých vlastních myšlenek, kterým není schopná poručit…
Dlouho očekávaný návrat úspěšného autora bestsellerů Johna Greena, v němž se inspiroval svými vlastními zkušenostmi s mentální poruchou.

Rereading Želv jsem plánovala už děsně dlouho, ale odhodlala jsem se až letos v létě, když jsem se dozvěděla o chystané filmové adaptaci. A protože uspořádat společné čtení už jsem taky nějakou tu dobu chtěla, spojila jsem to dohromady. 😊
Nakonec z toho byl skvělý zážitek, za který moc děkuju všem, kteří se SČ zúčastnili a taky samozřejmě Johnu Greenovi, bez kterého bychom ani neměli co číst. 😄❤️

Život je příběh o vás, ne příběh, který vyprávíte vy sami. Předstíráte pochopitelně, že jste jeho autorem. Musíte. Když se ve 12.37 ozve odkudsi shora ten monotónní zvonek, pomyslíte si: Tak teď bych se mohla jít naobědvat. Ve skutečnosti ale zvonek rozhodl za vás. Myslíte si, že jste malíř, jenomže jste plátno.

Opět musím vyzdvihnout autorův styl psaní. Je fakt neskutečné, jaké pocity dokáže ve čtenáři vyvolat už jen tím, jak k sobě skládá slova a moc jej za to obdivuji. 👏
Dalším skvělým prvkem je samozřejmě i humor a obrovské množství nádherných metafor, úvah a myšlenek. A právě myšlenky jsou hlavním, oč tu běží. 

Každá ztráta je jedinečná. Člověk ani nemůže vědět, jak přesně je zraněný někdo jiný — asi jako dotknout se něčího těla není totéž jako mít to tělo.

Knížka má pěknou dějovou linku a náznak detektivní zápletky, to vše je ale spíš na pozadí. Hlavní hrdinka trpí OCD a jak příběh postupuje, noří se hlouběji do spirály vlastní mysli. Intruzivní myšlenky, způsobené právě duševním onemocněním, přebíjí vše ostatní a čtení se místy stává dost tíživým.
Chcete-li se dozvědět o životech lidí s obsedantně-kompulzivní poruchou, získat reálnou představu, kterou jistí fakt, že autor vychází ze své osobní zkušenosti, Želvy jsou určitě skvělá volba.
Než do nich ale půjdete, vyhledejte si trigger warnings. Pro mě to bylo děsivé, ale zároveň nádherné čtení, které ve mě ve výsledku zanechalo snad jen pozitiva. Vy to ale můžete mít jinak. 🤍

Většina dospělých je dutá. Vidíš, jak se snaží to prázdno vyplnit chlastem nebo prachama nebo Bohem nebo slávou nebo čemu se zrovna klaní, jenže ono je to zevnitř rozežírá, až nezbude nic než ten chlast nebo prachy nebo Bůh, prostě to, co je mělo zachránit. Dospělí si myslí, že vládnou nějakou silou, jenže ona ta síla doopravdy vládne jim.

Hlavní i vedlejší postavy mi byly velmi sympatické a líbilo se mi sledovat vývoj a proměny jejich vztahů. 😊
Nechybí zde ani romantická linka ve stylu friends to lovers, která si mě od samého počátku získala. Je pravda, že je trochu netradiční, to ale osobně beru jako plus. 💖

Podívat se na tebe může každý, ale je dost vzácnost najít někoho, kdo vidí stejný svět jako ty.

Tohle považuju za jednu z nejlepších knih, které jsem kdy přečetla. 😍 Od začátku až do konce mě příběh nepustil a poslední kapitola přinesla i pár slziček. Určitě se k Jedna želva za druhou ještě mnohokrát znovu vrátím a už se moc těším na filmovou adaptaci. 🥰

Představte si, že získáte 100 000 USD. Co byste s penězi udělali? Napište mi do komentářů. ♡

Komentáře